Dette kurset er ment for å gi deg en grunnleggende innføring i henhold til lovgivningen og baserer seg på Arbeidstilsynets veiledning for arbeidsgivers plikt til å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.
I tillegg fungerer kurset som en referanse til kilder med mer informasjon. Følg lenkene i dokumentet for temaer som du føler er relevante for deg.
Det er arbeidsgivers ansvar at arbeidsmiljøloven blir fulgt:
Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene gitt og i medhold av denne lov blir overholdt
Arbeidsgiver skal gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. § 3.5
Arbeidsgiver har også ansvar for å innrette virksomheten slik at innleide arbeidstakere har et forsvarlig arbeidsmiljø.
Noen av arbeidsgivers vesentlige plikter er listet opp i § 3-1 (Krav til systematisk HMS arbeid) og § 3-2 (Særskilte forholdsregler for å ivareta sikkerheten), men loven inneholder også øvrige krav til arbeidsgiver.
Arbeidstakers plikter
Arbeidstaker skal aktivt medvirke i bedriftens HMS arbeid.
Bruke påbudt verneutstyr og medvirke til å forhindre ulykker
Straks varsle om farlige feil eller mangler på arbeidsplassen
Avbryte arbeidet om arbeidstaker mener det er farlig å fortsette
Melde fra om trakassering og diskriminering
Melde fra om skader/sykdom forårsaket av arbeidet
Medvirke til oppfølgingsplan ved sykmelding
Delta i dialogmøter med arbeidsgiver
Rette seg etter påbud fra arbeidstilsynet
Arbeidstakere med leder eller kontrollansvar skal påse at arbeidsmiljøloven blir ivaretatt i deres ansvarsområde.
Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold. Det er ikke tillatt å sanksjonere eller straffe arbeidstakeren for slik varsling.
Arbeidstakere som har til oppgave å lede eller kontrollerer andre arbeidstakere, skal arbeidsgiver sørge for at disse har nødvendig kompetanse til å føre kontroll med at arbeidet blir utført på en helse- og sikkerhetmessig forsvarlig måte. § 3-2
Virkemidler
Det stilles i arbeidsmiljøloven krav til HMS-arbeidet i virksomheten i AML kapittel 3
Arbeidsgiver skal sørge for at HMS-arbeidet utføres på en systematisk måte.
Arbeidsgiver skal
Ha mål for HMS-arbeidet
Ha oversikt over organisasjon, ansvar og oppgaver
Kartlegge farer
Ha rutiner for å sørge for at loven blir holdt
Sørge for systematisk arbeid med forebygging og oppfølging av sykefravær
Ha løpende kontroll med arbeidsmiljøet
Drive systematisk overvåkning av HMS-arbeidet
Det finnes egne regler for bedriftshelsetjeneste
Arbeidsgiver plikter å knytte bedriftshelsetjeneste til virksomheten dersom risikoforholdene tilsier det. § 3-3
Arbeidstaker og tillitsvalgte skal holdes informert om systemer som brukes i bedriften. § 4-2
Det fysiske arbeidsmiljøet skal
Være helsemessig forsvarlig
Utformes slik at man unngår uheldige fysiske belastninger
Maskiner skal ha nødvendige verneinnretninger
Kjemikalier og biologisk materiale skal håndteres forsvarlig. § 4-4§ 4-5
Det skal så langt mulig tilrettelegges for arbeidstakere med redusert arbeidsevner. § 4-6
Arbeidsgiver skal hele tiden vurdere behovet for fysisk aktivitet blant ansatte. § 3-4
Grunnleggende om Arbeidsmiljøet
Psykososialt arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet skal ta vare på verdighet, integritet og sosial kontakt. § 4-3
Støy, uønsket lyd
Irriterende støy fra f. eks. ventilasjonsanlegg, vifte i PC-en og lignende.
Skadelig støy fra støyende omgivelser > 80 dB (A) og impulslyd > 130 dB (C).
Personlig verneutstyr skal brukes når tilfredsstillende vern av arbeidstakerens sikkerhet, helse og velferd ikke kan oppnås ved tekniske installasjoner på arbeidsplassen eller ved endringer av arbeidsmetoder eller arbeidsprosesser.
Registrering
Arbeidsgiver skal sørge for å registrere arbeidsrelaterte skader og sykdommer. § 5-1
Registeret skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet, verneombud, bedriftshelsetjeneste og arbeidsmiljøutvalg
Registeret skal ikke inneholde opplysninger av personlig karakter uten samtykke fra arbeidstaker
Med "alvorlig skade" menes enhver skade, fysisk eller psykisk, som medfører varig eller lengre tids arbeidsudyktighet.
Som arbeidsgiver har du plikt til å sende skademelding til NAV når en arbeidstaker blir påført skade eller sykdom som kan gi rett til yrkesskadedekning.
Verneombud
Alle virksomheter skal ha verneombud. Bedrifter med færre enn 5 ansatte kan avtale skriftlig å ikke ha verneombud.
Ved større bedrifter skal det normalt være et verneombud pr skiftlag.
at arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte, at meldinger om arbeidsulykker mv. i henhold til § 5-2 blir sendt.
Arbeidsmiljøutvalg
Virksomheter med minst 30 arbeidstakere skal ha arbeidsmiljøutvalg.
Virksomheter med 10-30 arbeidstakere skal ha arbeidsmiljøutvalg om en av partene krever dette.
Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten.
spørsmål som angår bedriftshelsetjeneste og den interne vernetjeneste,
spørsmål om opplæring, instruksjon og opplysningsvirksomhet i virksomheten, som har betydning for arbeidsmiljøet,
planer som krever Arbeidstilsynets samtykke i henhold til § 18-9,
andre planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, så som planer om byggearbeider, innkjøp av maskiner, rasjonalisering, arbeidsprosesser, og forebyggende vernetiltak,
etablering og vedlikehold av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1,
helse- og velferdsmessige spørsmål knyttet til arbeidstidsordninger.
Bedriftshelsetjenesten
Som et ledd i det systematiske HMS arbeidet plikter arbeidsgiver å vurdere behovet for å innføre bedriftshelsetjeneste.
Behovet vurderes ut fra risikoforholdene i virksomheten. § 3-3
Informasjon og drøfting
I bedrifter med minst 50 arbeidstakere skal arbeidsgiver informere om og drøfte spørsmål av betydning for arbeidstakerne med de tillitsvalgte. § 8-1
Informasjonen skal berøre
virksomhetens aktiviteter og økonomiske situasjon
bemanningssituasjon
endring i arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold
Interne kontrolltiltak
Det finnes egne regler for når og hvordan kontrolltiltak overfor arbeidstaker kan utføres. Se § 9-1 og § 9-2
Arbeidsgivers rett til innsyn i arbeidstakers e-post mv. reguleres i forskrift gitt i medhold av personopplysningsloven
Informasjon om (potensielle) arbeidstakeres helse er regulert. § 9-3
Arbeidstid
Arbeidstid er ”den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver”.
Regler for arbeidstidsordningen reguleres av AML kapittel 10. § 10-1
Alminnelig arbeidstid skal være maksimalt 9 timer i løpet av et døgn, og 40 timer i løpet av en uke. Det finnes unntak. § 10-4
Overtid
Alt arbeid utover alminnelig arbeidstid er overtid.
Overtid skal kun brukes unntaksvis (”ved særlig og tidsavgrenset behov”)
Overtidsarbeid skal ikke være mer enn 10t pr uke, 25t pr 4 uker, 200t pr år.
Arbeidstaker har rett til permisjon når barn han/hun har omsorg for er sykt. Denne retten gjelder ut det året barnet fyller 12 år. § 12-9
Arbeidstakeren har rett på permisjon 10 dager pr kalenderår, eller 15 dager om han/hun har mer enn to barn.
Arbeidstaker som er alene om omsorgen har rett til dobbelt så mange dager.
Utdannelse
Arbeidstaker har rett til permisjon for å ta utdannelse om han/hun har vært ansatt i minst 2 år.
Militærtjeneste
Arbeidstaker har rett til permisjon ved pliktig eller frivillig militærtjeneste eller lignende allmenn vernetjeneste. Arbeidstaker som ønsker å fortsette i stillingen etter tjenestegjøringen, skal varsle arbeidsgiver før tjenesten begynner. § 12-12
Diskriminering
All diskriminering, direkte eller indirekte, på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt.
forebygging av helseskade eller miljøforstyrrelser fra produkter eller forbrukertjenester
vern av det ytre miljø mot forurensning og en bedre behandling av avfall
Arbeidsgiver/Daglig leder er ansvarlig for at det innføres og utøves internkontroll
Det er dokumentasjonskrav til internkontrollarbeidet. Følgende skal dokumenteres skriftlig:
fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet
ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt
kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene
iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhets- lovgivningen
foreta systematisk overvåkning og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt
Som en del av kurset fra oss får du tilgang et komplett system for internkontroll.
Et godt og systematisk HMS-arbeide bidrar til lønnsomhet og styrker bedriftens omdømme. HMS-arbeidet er viktig for å skape et godt arbeidsmiljø for den enkelte og for at bedriften skal nå sine mål.
Arbeidsmiljøfaktorer, arbeidsrelasjoner og inkluderende arbeidsliv
Leder og ansatte bør sørge for at det psykososiale og fysiske arbeidsmiljøet kartlegges med jevne mellomrom som en del av internkontrollrutinene.
“Inkluderende Arbeidsliv” (IA) er en avtale med formål å gi plass til alle som kan og vil arbeide. Les med om IA på nav.no
De nasjonale målene i IA-avtalen i inneværende periode er:
Sykefraværsprosenten skal reduseres med 10 prosent sammenlignet med årsgjennomsnittet for 2018.
Frafallet fra arbeidslivet skal reduseres.
For å nå målene er det valgt ut to innsatsområder:
Forebyggende arbeidsmiljøarbeid
Innsats mot lange og/eller hyppige gjentagende sykefravær
Bransjespesifikke regler
I internkontrollsystemet for bransjen "Undervisning og kursvirksomhet" vil du få en oppsummering av de viktigste HMS kravene for din bransje.
Arbeidsmiljoportalen.no gir også en fin oversikt med nyttige verktøy i hverdagen:
Nå er du klar for å fullføre HMS kurset med en "eksamen". Dette er en flervalgstest basert på kursmaterialet du nå har gått gjennom. Alle spørsmål må besvares riktig.
Når du har svart riktig på alle spørsmålene fullfører du med å fylle ut din kontaktinformasjon, og bekrefter kurset.
Klikk på knappen for å begynne:
Behandle samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.