Kravene beskrevet i arbeidsmiljøloven til det psykososiale arbeidsmiljøet blir tydeligere fra 2026.
Endringene i arbeidsmiljøloven skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva som kreves og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø.
Konkret, blir loven endret slik:
Arbeidsmiljølovens §4-3 vil presisere at kravet til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også gjelder på det psykososiale området:
«Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.»Arbeidsmiljøloven stiller allerede i dag krav til at arbeidstakernes integritet og verdighet skal ivaretas og at arbeidet skal gi mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre. I tillegg omtaler loven trakassering, seksuell trakassering, vold og trusler som eksempler på faktorer arbeidstakere skal beskyttes mot.
Arbeidsmiljølovens §4-3 vil gi flere eksempler på psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som arbeidsgiver må ta hensyn til:
«Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer er i tillegg til forhold som nevnt i tredje til sjette ledd blant annet
Arbeidstilsynet
- a. uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet
- b. emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
- c. arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
- d. støtte og hjelp i arbeidet.»
Endringene kommer etter en høringsrunde nylig.
Hva er psykososialt arbeidsmiljø?
Med psykososialt arbeidsmiljø menes samspillet mellom psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som følger av arbeidets organisering, planlegging og gjennomføring, eller av mellommenneskelig kontakt og samhandling i arbeidet.
Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer er blant annet:
- krav og forventninger i arbeidet som er uklare eller motstridende
- emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
- arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
- nødvendig støtte og hjelp i arbeidet
- mulighet til å ha innflytelse over betingelser for arbeidet og hvordan arbeidet skal utføres
- mulighet til kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten
- trakassering, inkludert mobbing og seksuell trakassering
- vold og trusler
Både daglig leder, verneombud og tillitsvalgte har ansvar for å følge opp det psykososiale arbeidsmiljøet. HMS kurs og internkontroll er viktige verktøy i dette arbeidet.