Nytt samtaleverktøy skal gjøre det lettere å snakke om seksuell trakassering på jobb

En ny undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av NHO Reiseliv, blant 1004 nordmenn over 18 år, viser at hele 78 prosent opplever at ledelsen har lite fokus på seksuell trakassering opp mot julebordsesongen.

– Julebordsesongen er en god anledning til å minne om ansattes rett til en arbeidsplass uten seksuell trakassering. Alle arbeidsgivere har nå en naturlig anledning til å ta opp temaet med sine ansatte. Bedrifter som ikke har rutiner for forebygging og håndtering, må få dette på plass, direktør i Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.

12 ulike dilemmaer som utgangspunkt for diskusjon

Samtaleverktøyet er bygget opp som en quiz, hvor ledere og ansatte i en virksomhet sammen kan gå igjennom 12 ulike dilemmaer knyttet til seksuell trakassering. De ulike svaralternativene danner utgangspunkt for refleksjoner og diskusjoner som skal knyttes til eget arbeidsmiljøarbeid.
– En samtale mellom leder og ansatte er det viktige første tiltaket i arbeidet med å forebygge og håndtere seksuell trakassering på arbeidsplassen, sier Vollheim.

Det er ikke alltid like lett å finne tid og sted til en slik samtale. Seksuell trakassering kan også være et tema det kan være litt vanskelig å snakke om. Derfor har partene i arbeidslivet, i samarbeid med Arbeidstilsynet og Likestillings- og diskrimineringsombudet, utviklet dette samtaleverktøyet, som kan gjøre det litt lettere. Verktøyet er en del av kampanjen #settestrek i regi av Treparts bransjeprogram uteliv.

Verktøyet er spesielt rettet mot overnattings- og serveringsbransjen, men det kan også brukes av andre. Verktøyet er utviklet i samarbeid med Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) og vil være tilgjengelig på deres nettside og på vår felles kampanjeside www.settestrek.no.

4 av 10 gjør tiltak for å forebygge seksuell trakassering

NHO reiselivs tall viser at 40 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter har gjort tiltak eller planlegger å gjennomføre tiltak for forebygging.
– Vi har tall som viser at 40 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter har gjort tiltak eller planlegger å gjennomføre tiltak for forebygging. Det er en god start, men vi har fortsatt en vei å gå. Det nye samtaleverktøyet som lanseres nå senker terskelen, og gjør det lettere å snakke om seksuell trakassering på arbeidsplassen. Jeg anbefaler alle ledere å ta det i bruk, sier adm.dir. i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Lenke til verktøyet: https://www.ldo.no/kampanje-for-seksuell-trakassering1/quiz/

Heidi I. Mehli

Pressekontakt

95907443

 

Les mer på Arbeidstilsynet

Flere HMS nyheter

Butikkarbeidere og malere under lupen

Belastende arbeidsstillinger, gjentakende bevegelser og tunge løft er årsakene til en stor andel av de arbeidsskadene og sykdommene som registreres i yrkesskadestatistikken.

Nytt HMS-kort fra 2020

Den offisielle bestillingssiden for HMS-kort er ny fra 2020. Kontroller om HMS-kortet er gyldig.

Ny organisering av Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet gikk den 1. januar 2020 fra en geografisk organisasjonsmodell med regioner til en funksjonell organisasjonsmodell med avdelinger som har landsdekkende ansvar innenfor sine områder.

Årets Miljøfyrtårn 2019

Stiftelsen Miljøfyrtårn har for fjerde gang kårer Årets Miljøfyrtårn. Prisen for konsern og store virksomheter gikk til Mester Grønn.

Gamle vaner er vonde å vende

Spis sunnere, tren to ganger i uka og stress mindre. Et nytt år betyr gjerne nyttårsforsetter, for eksempel løfter om å begynne å leve mer bærekraftig og holdbart. Men livsstilsendringer skjer sjelden over natta, de krever motivasjon og utholdenhet. …

Ny bestillingsløsning for HMS-kort

En ny nettside for bestilling og administrasjon av HMS-kort gir bedre oversikt over om registerpliktene er oppfylt og om HMS-kortet er gyldig.

Våre kunder mener

Fornøyd HMS kunde

Kurset var informativt og bra. En effektiv måte og gjennomføre kurs på.

-Fredrik Nordmark Motzfeldt/H B MOTZFELDT & SØNN AS
Fornøyd HMS kunde

Jag tycker det var enkelt, översiktligt och grundligt. Väldigt fint att få tillskickad de viktigaste delarna i efterhand som pdf-fil!

-Catarina Kjär/ Bee2bee AS
Fornøyd HMS kurs kunde

Kjempe bra kundeservice. Supert internkontroll system

-Mai K Brandshaug

Flere tilbakemeldinger

Følg oss

Betal med PayPal eller kredittkort